آی آر نی نی

۱۳۸۸ اسفند ۲۹, شنبه

كوكی وهدف از کوکی ها چیست؟


كوكی (cookie) پیغامی است كه سرور سایت (سرور میزبان سایت) به مرورگر (Browser) شما می فرستد. مرورگر شما این پیغام را در یك فایل متنی (Text) ذخیره می كند. پس از آن، هر بار كه شما به آن سایت مراجعه می كنید (یعنی یك صفحه از آن وب سایت را باز می كنید) این پیغام را به آن سرور باز می گرداند.
به عبارت دیگر هر بار كه مرورگر شما (مثلاً اینترنت اكسپلورر) در خواست یك صفحه از آن سایت را می كند، این پیغام به آن سرور باز می گردد.

هدف از کوکی ها

هدف اصلی كوكی ها شناسایی كاربران است تا تنظیماتی را كه كاربر طبق سلیقه خود روی یك وب سایت (مثلاً یاهو) انجام داده، دفعه بعد هم بتواند همان صفحه را با همان تنظیمات باز كند.

مثلا فرض كنید یك ایمیل در سایت یاهو درست كرده اید و اكنون بعد از چند روز، دوباره می خواهید وارد سایت yahoo شوید تا با وارد كردن ID (شناسه) و پسورد (رمز عبور) به صفحه مخصوص ایمیل های خود بروید. معمولا سایت هایی (مثل ایمیل در یاهو) که ورود به آنها مستلزم ثبت نام است، گزینه ایی در صفحه ورودی خود در نظر می گیرند که شما با چک زدن آن گزینه، می توانید ID و پسورد خود را ذخیره نمایید تا در مراجعه بعدی نیازی به وارد کردن مجدد ID و پسورد نداشته باشید.

اگر این گزینه را انتخاب کرده باشید مشاهده خواهید کرد که با باز شدن صفحه فوق الذکر، ID و پسورد شما از قبل در آنجا نقش بسته است و كافی است شما فقط اینتر را بزنید و وارد ایمیل خود شوید. (برای مطالعه بیشتر در مورد این مطالب ، به سایر مقالات سایت میکرو رایانه مراجعه نمایید) یا به عنوان مثال اگر قبلا در صفحه سایت گوگل، زبان خود را انتخاب کرده باشید هر بار که آدرس سایت گوگل را وارد مرورگر خود می کنید تا صفحه گوگل باز شود، ملاحظه خواهید کرد که صفحه گوگل با زبان مورد نظر شما (همانکه قبلا انتخاب کرده اید) به طور اتوماتیک انتخاب شده است.

همه این كارها و بسیاری از كارهای دیگر مشابه آن، بوسیله كوكی ها انجام می شود. در حقیقت از طریق كوكی ها، سرور وب سایتی که صفحات آن را بازدید می کنید؛ آنها را مطابق عادت و سلیقه و تنظیمات قبلی شما باز می كند و به این طریق در وقت تان صرفه جویی می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر